Metodická knihovna
Vážení učitelé, kolegové, přátelé,
nabízíme vám pro vaši práci, profesní růst i potěšení knihy vybrané členy pracovních skupin MAP Tišnovsko.
Knihy jsou k mání v Městské knihovně Tišnov, v části naučné literatury, oddělení pro dospělé. K vypůjčení knih je třeba mít založený čtenářský průkaz.
Nabízené tituly:
Jak připravit dítě do 1. třídy : rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost
Velmi praktická kniha je určena rodičům předškolních dětí, ale i učitelkám mateřských škol. Renomovaná autorka srozumitelně seznamuje s okolnostmi, které ovlivňují rozvoj dítěte, upozorňuje na nebezpečí, která mohou nepříznivě ohrozit harmonický vývoj. Dále se kniha věnuje rozvoji smyslového vnímání, rozvoji řeči, kresby i školních dovedností. Součástí jsou náměty na hry s dětmi.
Cílem předškolní přípravy není dítě předem naučit číst a psát, „aby mu to pak ve škole pěkně šlo“, ale zajistit především maximální a harmonický rozvoj schopností, které umožní, aby dítě bylo ve správný čas při výuce čtení, psaní a počítání úspěšné. Projděte tedy společně s touto knihou jednu po druhé nejdůležitější schopnosti, které do značné míry ovlivňují úspěšný start v první třídě. Vždyť dobrý základ z předškolního období rozhoduje také o výsledcích v dalších třídách a vztahu ke vzdělání obecně. Publikace PaedDr. Dany Kutálkové přináší množství her, jež jsou pro rozvoj konkrétní schopnosti nejvhodnější. Již třetí doplněné vydání této velmi úspěšné knihy ocení nejen rodiče předškoláků, ale i učitelé mateřských škol.
Publikace obsahuje příspěvky skládající se z metodického úvodu a sady pracovních listů určených pro správný rozvoj řeči a jejího vnímání. Naleznete zde řadu praktických materiálů pro nácvik výslovnosti a rozlišování podobných slov.
Aktivity a inspirace v MŠ pro čtyři roční období / Markéta Košťálová, Dana Tvrďochová, Žaneta Křížová, Milena Bejlková, Michaela Kukačková.
Metodou prožitkové pedagogiky, pozorováním, experimentováním, hraním her, realizací hudebních, výtvarných a pracovních aktivit poskytuje publikace podporu při realizaci ŠVP PV.
Všechny knihy nakladatelství RAABE v knihovně.
Existuje jistě velké množství pedagogů, pro které bude tato kniha procházkou po cestách, které již důvěrně znají. Bohužel je ještě větší množství učitelů, kteří tyto výukové metody sice znají, ale používají z nich jen zlomek. Možná se i ptají: „Proč bych je měl znát? Nestačí si stoupnout před třídu a diktovat jim hromadu poznatků?“
Renomovaný český autor předkládá několik stovek různých metod výuky a aktivit pro práci s žáky, které by každý učitel měl znát a ve své praxi používat. Popisuje všechny aspekty vyučování novým, moderním způsobem a ukazuje cestu k efektivnímu vyučování. Knihu ocení pedagogové a studenti pedagogických oborů na vysokých školách.
Tato publikace neopakuje teoretické výčty definic předchozích autorů, ale čtivou formou ukazuje cestu k efektivnímu praktickému vyučování. Výukové metody a aktivity jsou vybrány a popsány tak, aby byly použitelné pro všestranné použití, a zpravidla jsou doplněny ilustrativními příklady. Jednotlivé kapitoly rozdělují metody podle způsobů použití a umožňují rychlou a přehlednou orientaci. Klíčovou částí je lexikon výukových metod, které jsou popsány metodologicky a didakticky, stejně jako metody hodnoticí. Publikace je pro moderního učitele výborným rádcem a nepostradatelným vodítkem.
Učitel, který se rozhodl učit moderně, se vlastně vydává na cestu pedagogického hrdiny. Na jeho cestě jej mohou potkat mnohá protivenství.
Zatímco předchozí publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně ukázala, jak realizovat podporující a klimatické vyučování v praxi, tato kniha nejen ukáže další příklady práce ve třídě, ale nabízí i pohled na školu a naše školství, který učiteli pomůže najít svou vlastní filozofii.
Být dobrým učitelem znamená najít si svou cestu. Není vůbec lehké po ní kráčet. Ale učitel by ji měl absolvovat! Ne proto, aby zachránil svět jako jiní hrdinové, ale aby udělal to nejlepší, co umí, pro své žáky. To je vlastně také záchrana světů - myšlenkových, vzdělávacích, postojových. To je důležité. Je to učitelova povinnost a poslání, jeho hrdinská mise.
Učitel, který se rozhodne inspirovat se filozofií Líného učitele, může při učení narazit na četné praktické problémy. Jak si s nimi poradit ukazuje naše kniha „Líný učitel: Kompas moderního učitele“.
Třetí díl úspěšné série je zaměřen na práci se třídou a přináší širokou řadu momentů z praxe včetně doporučení jak dané pedagogické situace řešit či jaké vzdělávací metody zvolit. Autor vychází z otázek učitelů, s nimiž se setkává v podstatě denně při seminářích ve sborovnách, přes Facebook Líného učitele či prostřednictvím e-mailů, které mu učitelé adresují.
S pomocí naší knihy může každý učitel proniknout ještě hlouběji do moderní strategie Líného učitele a čerpat inspiraci pro zlepšení svých pedagogických dovedností díky množství praktických příkladů, ukázek aktivit ve třídě a reálných kazuistik.
Publikace je určena dětem ve věku od 6 do 12 let, které mají potíže s dysgrafií či dysortografií, a také jejich rodičům, učitelům nebo kamarádům.
Knihou provází sympatická dvojice: chlapec Martin a jeho sestřenice Lenka. Přestože obě děti mají problémy s psaním, každé z nich má jinou poruchu. Chlapec bojuje především s úhledností a čitelností svého písma, píše s úsilím a často neúhledně (dysgrafie). Pro Lenku je zase největší potíž správně napsat to, co slyší. Mnohdy vynechává a zaměňuje písmena, taky komolí slova a chybuje v měkčení (dysortografie). Oba školáci se svým vyprávěním snaží přiblížit problémy, se kterými se děti s těmito poruchami běžně potýkají. Vysvětlují, jak potíže samy vnímají a co jim je pomáhá zvládnout. Dospělí v knize najdou také informace o hrách a cvičeních, které dětem pomohou překonat potíže se psaním a zvládnout školní látku (např. vyjmenovaná slova, správné psaní i/y).
O autorce: PhDr. Jarmila Burešová vystudovala na Masarykově univerzitě PhDr. Jarmila Burešová vystudovala na Masarykově univerzitě v Brně (tehdy Univerzita Jana Evangelisty Purkyně) obory psychologie a odborná pedagogika. Pracovala nejprve tři roky jako vychovatelka ve škole pro děti se zrakovým postižením a pak třicet let jako dětská psycholožka v Pedagogicko-psychologické poradně Brno. Velkou část její klientely tvořily děti se specifickými poruchami učení, řadu z nich provázela téměř po celou dobu školní docházky.
Povím vám o dyslexii : průvodce pro rodinu a přátele / Jarmila Burešová
Seznamte se s Jirkou, který má dyslexii. Publikace je určena dětem ve věku od 6 do 12 let, které mají potíže s dyslexií, a také jejich rodičům, učitelům nebo kamarádům. Knihou provází chlapec Jirka, který trpí poruchou čtení. Školák se vyprávěním o sobě a svém každodenním životě snaží přiblížit problémy, se kterými se děti s dyslexií běžně potýkají.
Určeno dětem ve věku od 6 do 12 let, které mají potíže s dyslexií, a také jejich rodičům, učitelům nebo kamarádům.
Catherine Bäker-Brown popisuje vývojová stadia rozvoje inteligence dětí mateřské školy s ohledem na využití v praxi. Poskytuje fascinující pohled na nejnovější neurofyziologické poznatky a přináší celou řadu praktických rad, které napomohou individuálnímu a celostnímu vedení rozvoje dětí. Pozorujte tedy děti bedlivě a poznejte, o co se ve skutečnosti zajímají a v jakých oblastech bude smysluplné rozvíjet další podněty. Co jim ještě můžete zprostředkovat jako novou zkušenost? Rozšiřte spolu s námi svůj pohled na vývojové pokroky i na osobnost svých svěřenců.
Cvičení pro děti ve věku od 4 do 8 let
Dvacet motivačních příběhů, cvičení pro rozvoj schopnosti psát, cvičení pro rozvoj představivosti. Po zkušenostech ze své praktické práce s dětmi připravila Antje-Catrin Looseová moderní koncepci rozvoje grafomotoriky. Metodická příručka, která z této koncepce vychází, vznikla ve spolupráci se speciální pedagožkou Nicole Piekertovou. Po stručném shrnutí základů neurofyziologie, vývojové psychologie a grafomotoriky následuje dvacet pohádkových příběhů malého ježka a jeho kamaráda orla. Ke každému z dvaceti vyprávění patří průpravná cvičení, jejichž přehledný popis je zařazen v hlavní části knihy.
Praktická cvičení vedou děti k prohlubování schopnosti psát, podněcují jejich fantazii a motivují je k procvičování.Tuto metodickou příručku, která je určena především učitelkám mateřských škol, vyučujícím nižších ročníků základních škol a rodičům dětí ve věku od 3 do 8 let, je možno používat i pro překonávání specifických poruch ve vývoji psaní.
Počet stran 168, vazba brožovaná